קשב וריכוז // מה הקשר בין תזונה להפרעת קשב וריכוז? - אתר טבע

blue_page_title_02

// קשב וריכוז // מה הקשר בין תזונה להפרעת קשב וריכוז?

04

מה הקשר בין תזונה להפרעת קשב וריכוז?

3

יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שתפריט מאוזן עם המרכיבים הנכונים יכול להקל על תסמיני הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים. החשודה המרכזית: אומגה 3 – חומצת שומן שמקבלים מאכילת דגים

הפרעת קשב וריכוז עלולה לגרום לילד ולהוריו תסכול רב: להקשות על ההתאקלמות בבית הספר ועל ההגעה להישגים הלימודיים שתואמים את הרמה האמתית של הילד, ליצור מתח ואי-הבנות בחיים החברתיים בבית הספר ובחיים המשפחתיים. אף שלהפרעה מקור גנטי, גורמים סביבתיים משפיעים רבות על התפתחותה. משום כך, לצד האבחון והטיפול בידי גורמי מקצוע, יש משהו שכל הורה לעשות כדי להקל על ילד עם הפרעת קשב וריכוז: להתאים לו דיאטה נכונה.

מחקרים שונים מהשנים האחרונות מצביעים על הקשר החשוב בין הפרעת קשב וריכוז לתזונה, ועל כך שתזונה מאוזנת יכולה לסייע בהתמודדות עם ההפרעה. ילדים, מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעת קשב נוטים לבעיות שינה – שינה לא מסודרת, התעוררות תכופה בלילה, קושי להירדם וכולי – וכן לבעיות אכילה – אכילה מופרזת, לא סדירה ועוד.

דוח שחובר באוניברסיטת קופנהאגן סקר את המחקרים הקיימים על הקשר בין שיפור התזונה לתסמיני הפרעת קשב וריכוז. אמנם החוקרים ציינו כי גוף הידע הקיים לוקה בחסר – למשל בשאלה אם לשינוי התזונה יש השפעה ארוכת טווח – אך הבהירו כי ישנם סימנים רבים לכך ששינויים תזונתיים אכן מסייעים לפחות לחלק מהילדים. למשל, נראה שאומגה 3, חומצת שומן בלתי רוויה שאנו מקבלים בעיקר מאכילת דגים, ושיעילותה גדולה בתחומים בריאותיים נוספים, מצמצמת תסמינים של הפרעות קשב וריכוז.

האם יש מוצרי מזון שמהם כדאי להימנע? התשובה כנראה לא תפתיע אתכם. מחקר שנעשה באוסטרליה בדק את הרגלי התזונה של כמעט אלפיים מתבגרים ומיין אותם לפי שתי תבניות עיקריות: תזונה מערבית מודרנית ותזונה בריאה. התזונה המערבית מתבססת על מזון מעובד ומטוגן, עשיר בשומן רווי, בסוכרים ובמלח. לעומת זאת, תזונה בריאה כוללת ירקות ופירות, דגים המכילים אומגה 3 ודגנים מלאים, עם סיבים תזונתיים ו-ויטמינים.

מסתבר שהג'אנק פוד לא רק גורם להשמנת יתר, אלא קשור להתגברות הפרעות הקשב והריכוז באוכלוסייה. המחקר גילה כי ילדים שאכלו יותר טייקאווי וצרכו הרבה בשר אדום ומטוגן, מוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים וממתקים וסוכר מעובד היו בסיכון גבוה יותר להפרעת קשב וריכוז. מחקר אחר מצא שצריכת צבעי מאכל וחומרים משמרים מסוימים הגבירה תסמיני היפראקטיביות בקרב ילדים עם הפרעת קשב.

אז מה כדאי לילדים ולמתבגרים שלכם לאכול? ראשית, חשוב לשלב בתפריטים שלהם מוצרים שמכילים אומגה 3 – בעיקר דגים כמו טונה וסלמון – ומזונות טריים, בעיקר ירקות ופירות, שיעניקו להם את הוויטמינים שהם צריכים.

שנית, כדאי לשים עין על האופן שבו הם אוכלים. ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב עשויים לנהוג באימפולסיביות ולבחור בחטיפים לא מזינים כשהם רעבים, למרות המודעות שלהם לכך שזו בחירה שגויה. התזונה המהירה של היום לא מספקת לנו את כל מה שאנו זקוקים לו לשמירה על בריאות תקינה ולהפעלה מיטבית של המוח שלנו. משום כך, רצוי להסביר לילדים שהאוכל שהם אוכלים חשוב לא רק לבריאות הפיזית ולדימוי הגוף שלהם (נושא שמעסיק מאוד ילדים ומתבגרים גם כך), אלא קריטי גם להתפתחותם השכלית והמנטלית ולהצלחתם בלימודים.